Większość firm, niezależnie od wielkości, prędzej czy później styka się z koniecznością przeprowadzenia procesu rekrutacji. Jedni są do tego etapu bardziej przygotowani, inni mniej. O czym warto pamiętać, aby proces rekrutacji przebiegł szybko, sprawnie i bez niepotrzebnych nerwów?

Stwórz profil stanowiska

Kluczowym elementem procesu rekrutacji, o którym często zapominamy, jest stworzenie profilu kandydata, którego będziemy poszukiwać w procesie rekrutacji. Profil powinien zawierać wszystkie informacje kluczowe pod kątem nowego stanowiska, takie jak zakres obowiązków, odpowiedzialności, wymagania, uprawnienia, certyfikaty. W profilu powinniśmy także określić warunki pracy, które zaoferujemy pracownikowi, wymiar czasu pracy czy podległość służbową.

Ustal źródła pozyskiwania aplikacji

Zanim zaczniesz tworzyć ogłoszenie o pracę, zastanów się w jakich miejscach opublikujesz swoją ofertę pracy. To miejsce będzie determinowało treść i wygląd ogłoszenia o pracę. Inaczej powinno być sformułowane ogłoszenie opublikowane na tablicy na Facebooku, a inaczej w cenionym portalu dla ekspertów danej branży.

Stwórz ogłoszenie o pracę

Oferta pracy powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje konieczne do podjęcia decyzji przez kandydata, a jednocześnie zachęcać go do zaaplikowania. Jeśli znasz grupę docelową i wiesz co motywuje potencjalnych pracowników, zawrzyj te informacje w swojej ofercie pracy. Sprawdź jakie warunki są proponowane na podobnych stanowiskach i staraj się wyróżnić na tle innych. Pamiętaj, aby forma nie przerosła treści – zgodnie z zasadą – lepiej mniej, ale lepiej.

Wybierz najlepszych kandydatów

Proces selekcji jest momentem, w którym wybieramy tych kandydatów, z którymi będziemy chcieli porozmawiać – osobiście, przez telefon – formę ustalamy w zależności od ilości kandydatów oraz celów, które chcemy osiągnąć. Na tym etapie ważne jest to, abyśmy porównywali kandydatów z profilem, który sobie na początku założyliśmy. Dzięki temu unikniemy porównywania kandydatów między sobą, a co za tym idzie będziemy dążyć do ideału, a nie porównań z najlepszym kandydatem, który zaaplikował.

Pamiętaj o komunikacji

Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na rozmowę kwalifikacyjną, sesję assessment, czy próbki pracy, nie zapominaj o tym, aby podziękować kandydatom za wzięcie udziału w rekrutacji. Terminowa komunikacja jest najczęstszą potrzebą kandydatów i warto zadbać o to, aby czuli się poinformowani, możliwie szybko, o wyniku rekrutacji.

Rekrutacja jest procesem, który niekiedy bywa traktowany po macoszemu. Wynika to często z braku czasu i wiedzy. Jeśli chcesz samodzielnie zajmować się rekrutacją, dołóż wszelkich starań, aby kandydaci czuli się zaopiekowani. Jeśli nie masz czasu albo wiedzy, zleć proces firmie zewnętrznej, która zadba o terminową i profesjonalną realizację procesu rekrutacji.