CV

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że o tym czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną w pierwszej kolejności decyduje CV. Należy więc dołożyć wszelkich starań, aby stanowiło ono naszą wizytówkę, zawierało wszystkie niezbędne informacje, a jednocześnie było przejrzyste i czytelne. Pamiętajmy, że nasze dokumenty aplikacyjne muszą odpowiadać kryteriom zawartym w ofercie pracy.

WAŻNE PORADY

  1. Pisz konkretnie i rzeczowo, nie zagłębiaj się w szczegóły, Twoje CV powinno zmieścić się na jednej stronie (maksimum dwóch).
  2. Pisz zawsze prawdę. Jeżeli potencjalny pracodawca na początku zauważy nieścisłości, z góry Twoje notowania nie będą wysokie.
  3. Nie ujawniaj swojego dotychczasowego wynagrodzenia. Jeżeli zarabiasz bardzo mało, pracodawca może to wykorzystać i nie zaproponować kwoty adekwatnej do wykonywanych zadań. Jeżeli zarabiałeś wcześniej dużo, pracodawca nie zaprosi Cię na rozmowę, mimo, że niższa kwota może Cię satysfakcjonować.
  4. Twoje CV musi być spójne i przejrzyste. Nie pozwól, aby na samym początku procesu rekrutacji Twoje dokumenty Cię wyeliminowały.
  5. Zawsze dołączaj do swojego CV zdjęcie. Zamieszczenie w dokumentach aplikacyjnych nieaktualnego, bądź zdjęcia „z wakacji” powoduje, że w oczach osoby rekrutującej wypadasz nieprofesjonalnie.
  6. Pamiętaj o zamieszczeniu klauzuli o ochronie danych osobowych.
  7. Poproś inną osobę, aby sprawdziła, czy Twoje CV nie zawiera błędów ortograficznych lub stylistycznych.

 

INFORMACJE, KTÓRE POWINNY ZNALEŹĆ SIĘ W CURRICULUM VITAE

Poniżej przedstawiamy listę informacji, które obligatoryjnie powinny znaleźć się w CV. Pracodawca bowiem powinien po przeczytaniu naszej aplikacji mieć kompleksową wiedzę na temat osoby, z którą spotka się w dalszym stadium rekrutacji.

  1. Dane personalne 
  • imiona i nazwisko
  • data urodzenia
  • miejsce zamieszkania
  • numer telefonu
  • adres e-mail 
  1. Wykształcenie    
  • data rozpoczęcia oraz ukończenia (ewentualnie przewidywanego  ukończenia)
  • nazwa szkoły/uczelni
  • kierunek studiów, specjalizacja

Nie piszemy o szkole podstawowej!

  1. Kursy, szkolenia 
  • nazwa kursu/szkolenia
  • zakres nabytej wiedzy
  • zdobyte uprawnienia/certyfikaty
  1. Doświadczenie zawodowe           
  • dokładna data rozpoczęcia oraz zakończenia pracy
  • miejsce pracy
  • nazwa firmy
  • zajmowane stanowisko
  • wykonywane obowiązki
  1. Umiejętności      
  • znajomość języków obcych (wraz z podaniem stopnia znajomości)
  • obsługa komputera/urządzeń biurowych
  • prawo jazdy
  • umiejętności interpersonalne odpowiadające danej ofercie
  1. Zainteresowania - uwzględnij rzeczywiste hobby
  2. Klauzula o ochronie danych osobowych

 

RODZAJE CV

Mając wiedzę, na temat informacji jakie powinny znaleźć się w naszym dokumencie aplikacyjnym, powinniśmy podjąć decyzję jak je uporządkować, tak, aby uwypuklić mocne strony, jednocześnie minimalizując cechy niepożądane. W tym celu przedstawiamy kilka propozycji konstruowania CV.

CV CHRONOLOGICZNE

  • jest to układ najczęściej stosowany
  • charakteryzuje się przedstawieniem kariery zawodowej poczynając od aktualnej pracy
  • następnie chronologicznie wymieniane są starsze doświadczenia zawodowe
  • układ polecamy osobom o stabilnej karierze zawodowej, odradzany tym, którzy często zmieniają pracę

CV FUNKCJONALNE

  • cechuje je nie podawanie okresów zatrudnienia oraz nazw firm
  • w pierwszej kolejności podajemy doświadczenia, które są najbardziej zbieżne z pracą, o którą się staramy
  • pozostałe doświadczenia podajemy na końcu, aby ich nie uwypuklać
  • rodzaj CV polecany osobom, które od dłuższego czasu są bezrobotne, często zmieniają pracę, lub kandydatom którzy chcą zmienić branżę

CV CELOWE

  • jest uporządkowane pod kątem umiejętności wymaganych na stanowisku, o które kandydat się ubiega
  • na plan pierwszy wysuwamy najistotniejsze kwalifikacje odpowiadające danemu ogłoszeniu z podaniem stanowisk, na których dane kwalifikacje zdobyliśmy oraz wykorzystywaliśmy
  • idealny układ dla kandydatów nie posiadających uporządkowanej kariery zawodowej

CV MIESZANE

  • CV łączy dwa rodzaje: chronologiczny i funkcjonalny
  • rozpoczynamy od krótkiego opisu swojej kandydatury
  • następnie wymieniamy umiejętności najbardziej zbieżne z ofertą, na którą aplikujemy
  • po czym chronologicznie opisujemy gdzie i kiedy wymienione umiejętności zdobyliśmy